Seleccionar página


[lang_es]

EL CAC MÁLAGA PRESENTA LA EXPOSICIÓN MÁS IMPORTANTE DE ERWIN WURM EN ESPAÑA

El Centro de Arte Contemporáneo de Málaga presenta Am I a house? de Erwin Wurm. Comisariada por Fernando Francés, es la mayor exposición del artista austriaco hasta la fecha en España. Para esta exposición se van a utilizar distintos espacios del centro: la Sala Central albergará una de sus instalaciones, el Espacio Proyectos acogerá esculturas y en el Espacio 5 se proyectará un vídeo. En torno a la instalación, que es una casa, están las esculturas realizadas expresamente para esta exposición y que son objetos cotidianos y edificios deformados hasta quedar casi irreconocibles. Con un tono, a veces irónico y otras veces crítico, Erwin Wurm quiere resaltar la saturación de mensajes en la sociedad actual, influenciados por los medios y la publicidad, y el valor exagerado que se le concede a la imagen. El Foro Cultural de Austria ha colaborado en esta exposición.

21 de septiembre – 11 de noviembre

“Siempre me ha interesado comprender la interpretación de la realidad, porque la existencia siempre va a cambiar con las siguientes generaciones”  explica textualmente Erwin Wurm sobre su trabajo (Austria, 1954).  Esta cita recoge la percepción de artista austriaco sobre su propio trabajo. Jugando siempre con la realidad y la ficción, imagina e interviene en espacios, objetos, edificios e incluso personas con formas y posiciones nada convencionales. Con el título de Am I a house? el artista ha ideado un discurso a través de la pieza central (The Narrow House, 2010) en el que expone diversos objetos cotidianos, pero deformados o con usos muy distintos a aquellos para los que fueron concebidos. Algo parecido a lo que le sucede al cuerpo humano: con el paso de los años cambian su aspecto y forma física.
Para Fernando Francés, director del CAC Málaga: “en la obra de Erwin Wurm se reconoce parte de la vida de cualquier persona, pero desde una perspectiva nunca vista. No deja de tener un lado cómico, y a la vez dramático, tomar como punto de partida esta reflexión del artista: si todos engordamos, ¿por qué los objetos no engordan? A partir de ahí, cualquier elemento en sus manos se convierte en un objeto susceptible de sufrir cambios físicos, a veces esporádicos, otras permanentes, pero en cualquier caso nunca volverán a ser los mismos. Si bien es verdad que el empleo de mobiliario en el arte ha sido tradicionalmente usado por artistas como Marcel Duchamp o Richard Artscwager, en la obra de Erwin Wurm se representa de una forma casi irreconocible en algunos casos o con unos usos nada convencionales (Puschkrapferl, 2011)”.
En su trabajo, Erwin Wurm ha empleado materiales diversos y con diferente intencionalidad, pero con el denominador común de resaltar lo efímero de lo material y las formas. Así las cosas, ha creado un conjunto de esculturas que se expondrán por primera vez en el CAC Málaga y que son maquetas de edificios, casas o pedestales hechos con polyester, bronce o aluminio (por ejemplo: Small Silver House II, 2012 o Liegen auf Haus Extrau, 2012). En la misma sala de exposición se va a proyectar el vídeo BEAT and TREAT (2012), en el que el artista va a mostrar el proceso creativo de estas piezas, en algunos casos, golpeando sobre ellas una vez que parecen estar finalizadas hasta dejarlas completamente destruidas.
Erwin Wurm ironiza sobre el mundo del arte y el entorno que le rodea. Sea de forma efímera o permanente, el individuo deja una huella en aquello que hace. Su intervención en los objetos provoca que nunca vuelvan a ser los mismos, ni tengan los mismos usos. En su trabajo se aprecia la crítica que hace sobre lo que se puede considerar o no obra de arte y en qué punto se convierte un objeto, como puede ser un mueble bar, en una pieza artística (Furniture for Drinker, 2010). El artista humaniza objetos y en el vídeo que se va a proyectar en el Espacio 5 (Am I a house?, 2005) se puede ver una de sus conocidas instalaciones, Fat House (2005) o casa gorda, dentro de las series en las que quiere mostrar que coches o casas pueden engordar, como lo hacen las personas.
Erwin Wurm vive y trabaja en Viena. Empezó a estudiar arte con la intención de ser pintor, pero tras hacer el examen de ingreso, se decantó por la escultura. Se ha formado en la Academia de Artes Aplicadas de Viena y la Academia de  Bellas Artes de Viena. Además, ha colaborado con diseñadores, como Walter van Beirendonck en 2011, y con grupos de rock, como Red Hot Chilli Pepper en 2003.
Entre sus exposiciones individuales más importantes hasta la fecha destacan la que tuvo lugar en la Bass Museum of Art de Miami en 2011; Selbstportrait als Essiggurkerl, Museum der Moderne Salzburg de Austria en 2010; Keep a Cool Head, Central House of Artist de Moscú en 2008; Musée des Beaux-Arts de Rouen (Francia) en 2007; Erwin Wurm – New Sculptures, Baltic Centre for Contemporary Art de Newcastle en 2006; MACRO en el Museo d’Arte Comtemporanea de Roma y I love my time, I don´t like my time en el Contemporary Art Center de Cincinnati en 2005; Photo and Video Sculpture by Erwin Wurm en la Kvadra T Gallery de San Petesburgo en 2004; One Minute Sculptures en el  ACCA Australian Center for Contemporary Art de Melbourne en 2003; Centre National de la Photographie de Paris en 2002; Performance Drawings, Drawing Center de Nueva York en 2001 y The Photographers Gallery en Londres en 2000.  Su obra forma parte de las colecciones permanentes de museos como el de Queensland Art Gallery de Australia, Vancouber Art Gallery en Canadá, Centre Pompidou de Paris en Francia, MAMbo, Museo d`Arte Moderna di Bologna en Italia, National Museum of Art de Osaka en Japón y Solomon R. Guggenheim Museum de Nueva York en USA, entre otros.
Para descargar las fotografías y nota de prensa de Erwin Wurm  debe entrar en la web www.cacmalaga.eu, acceder al apartado Prensa/Press. La contraseña es 120055. Gracias por vuestra colaboración.
Para descargar la hoja de sala pulsar aquí.
Ranking del top 100 de artistas aquí.
Información:
Dpto. Comunicación CAC Málaga
Tlf: 952 12 00 55
Fax: 952 21 01 77
prensa@cacmalaga.eu
[/lang_es]
[lang_en]

THE CAC MÁLAGA IS PRESENTING THE MOST IMPORTANT EXHIBITION IN SPAIN OF THE WORK OF ERWIN WURM

The Centro de Arte Contemporáneo de Málaga is presenting Am I a House? by Erwin Wurm. Curated by Fernando Francés, it is the most significant exhibition on the Austrian artist to date in Spain. It will be displayed in various different spaces within the Centre: the Main Hall will house installations, the Projects Space will show sculptures and Espacio5 will be used to project a video. Grouped around the installation, which takes the form of a house, are sculptures specially made for this exhibition, comprising everyday objects and buildings that are distorted to the point of being unrecognisable. Using his characteristically ironic or critical tone, Wurm sets out to emphasise the saturation of messages that characterises contemporary society, influenced by the media and advertising, and the exaggerated value placed on the image. The Cultural Forum of Austria has collaborated in this exhibition.

21 September to 11 November 2012

Discussing his work, Erwin Wurm (born Austria, 1954) has said: “I have always been interested in understanding the interpretation of reality, as existence will inevitably change with succeeding generations.” This reflection conveys the Austrian artist’s perception of his artistic endeavours. Playing with fiction and reality, Wurm conceives and manipulates spaces, objects, buildings and even people through unconventional forms and positions. Using the title Am I a House? Wurm has devised a discourse around the exhibition’s principal work (The Narrow House, 2010) in which he presents various everyday objects that he distorts or to which he gives functions very different to their normal ones. Something similar takes place with the human body, which changes in appearance over the years.
For Fernando Francés, director of the CAC Málaga: “In Erwin Wurm’s work we perceive part of every person’s life but from a new viewpoint. He makes use of a comic or on occasions dramatic perspective, evident, for example, in his reflection on the fact that if we all get fat why do objects not do so. Using this starting point, every object that he selects becomes susceptible to physical changes, either temporary or permanent, as a result of which it will never be the same again. While it is true that furniture has been used in art by figures such as Marcel Duchamp and Richard Artschwager, in Wurm’s work it is in some cases unrecognisable or is endowed with totally unconventional functions (Punschkrapferl, 2011).”
Wurm has made use of a range of materials with different intentions in his work, all of which, however, emphasise the ephemeral nature of matter and forms. He has now created a group of sculptures that will be exhibited for the first time at the CAC Málaga. They take the form of models of buildings, houses and pedestals made in polyester, bronze and aluminium (for example, Small Silver House II of 2012, and Liegen auf Haus (Exfrau) of 2012). In the same gallery there will be a projection of his video BEAT and TREAT (2012) in which the artist reveals the creative process behind these works, on some occasions striking or hitting the finished works in order to leave them completely destroyed.
Erwin Wurm offers an ironic reflection on the art world and its context. Whether in a temporary or permanent way, human beings leave a mark on what they do. Similarly, the artist’s manipulation of objects means that they can never be the same again or have the same uses. Wurm’s work conveys his critique of what can and cannot be considered a work of art and at what point an object – such as a bar – becomes a piece of art (Furniture for a Drinker, 2010). The artist humanises objects and the video to be shown in the Centre’s Espacio5 (Am I a House? 2005) includes one of his best known installations, Fat House (2005). This work is from a series in which Wurm aimed to show that cars and houses can get fat like people.
Erwin Wurm lives and works in Vienna. He initially studied art with the intention of becoming a painter but opted for sculpture following his entrance examination. He has studied at the Academy of Applied Arts and the Academy of Fine Arts, both in Vienna. In addition, he has worked with designers such as Walter van Beirendonck in 2011 and with rock groups such as the Red Hot Chili Peppers in 2003.
Among the most important solo shows of Erwin Wurm’s work to date have been those held at: the Bass Museum of Art, Miami; Selbstportrait als Essiggurkerl, Museum der Moderne Salzburg, Austria, in 2010; Keep a Cool Head, Central House of Artists, Moscow, in 2008; Musée des Beaux-Arts de Rouen, France, in 2007; Erwin Wurm – New Sculptures, Baltic Centre for Contemporary Art, Newcastle, UK, in 2006; the MACRO, Rome, and I love my time, I don’t like my time at the Contemporary Art Center, Cincinnati, in 2005; Photo and Video Sculpture by Erwin Wurm at the Kvadra T Gallery in Saint Petersburg, in 2004; One Minute Sculptures at the ACCA Australian Center for Contemporary Art, Melbourne, in 2003; Centre National de la Photographie, Paris, in 2002; Performance Drawings, The Drawing Center, New York, in 2001 and The Photographers Gallery, London, in 2000.  His work is represented in the permanent collections of museums such as the Queensland Art Gallery of Australia, the Vancouver Art Gallery, Canada, the Centre Pompidou, Paris, the MAMbo (Museo d’Arte Moderna di Bologna), Italy, the National Museum of Art, Osaka, Japan, and the Solomon R. Guggenheim Museum, New York, USA, among others.
To download photographs and the press release on Erwin Wurm, please go to www.cacmalaga.eu and enter the Prensa/Press section. The password is 120055. With thanks for your interest.
To download the information sheet, press here
For more information, please contact:
Press Office, CAC Málaga
Tel: + 34 952 12 00 55
Fax: + 34 952 21 01 77
prensa@cacmalaga.eu
[/lang_en]

Ir al contenido