EL CAC MÁLAGA PRESENTA GÜNTHER FÖRG. LEGACY OF MODERNISM
 

El Centro de Arte Contemporáneo de Málaga presenta una destacada exposición de Günther Förg, reconocido artista alemán de la segunda mitad del siglo XX y un pilar fundamental del arte contemporáneo europeo. Bajo el título Legacy of Modernism y comisariada por Michael Neff y Fernando Francés, la muestra sumerge a los visitantes en la obra minimalista del artista a través de veintinueve pinturas seleccionadas meticulosamente, abarcando desde 1987 hasta 2004. Esta selección incluye obras de gran formato, piezas sobre papel y pinturas sobre plomo, con un concepto expositivo diseñado para armonizar con la arquitectura moderna del edificio que alberga el CAC Málaga, reflejando el profundo interés de Förg por la arquitectura y su inspiración en artistas como Barnett Newman, Mies van der Rohe y Blinky Palermo de los años 70.

Del 15 de marzo al 26 de mayo de 2024

La exposición Günther Förg. Legacy of Modernism enfatiza la relación que el artista establece con la modernidad, subrayando la importancia del movimiento moderno en su obra y mostrando el interés del artista por explorar el legado de la estética moderna en plena era posmoderna. Más que simplemente presentar las obras, la exhibición destaca la búsqueda estética de Förg y la relación que establece con el espacio a través de formas, colores, texturas, escalas y composiciones.

La obra de Förg es una amalgama de disciplinas que reimagina las creaciones de artistas históricos como Newman, Mark Rothko, Cy Twombly o Edvard Munch. Su interés por Munch se despertó a finales de la década de 1980, lo que lo llevó a iniciar sus “Gitterbilder” en 1990, centrando su enfoque en elementos no figurativos y en el uso del color del artista noruego. En 1994, las pinturas de cuadrículas marcaron un punto de inflexión en su obra, evocando la necesidad de evolucionar y destacando su enfoque en propiedades físicas y táctiles del medio artístico.

A lo largo de su carrera, Förg desafió las convenciones del arte moderno, incorporando elementos del expresionismo abstracto, arte conceptual y una paleta más brillante en sus obras más tardías de los 2000, influenciado por artistas como Barnett Newman. Entre las piezas presentadas se encuentran ejemplos de su serie de pinturas sobre plomo, que difuminan la línea entre pintura y escultura, cuestionando los métodos tradicionales y la pureza buscada en el arte moderno. Este proceso de transformación del metal a través de la oxidación refleja una evolución artística continua que va más allá de los límites de la pintura, permitiendo una reflexión profunda sobre el medio pictórico en sí.

Las pinturas abstractas de Förg exhibidas en la muestra, ya sean en lienzo, aluminio o plomo, destacan por su enfoque experimental que logra una combinación única entre la tradición constructivista y una atmósfera suave y evocativa, conectándose con la línea romántica de la pintura alemana. Esta cualidad trasciende la mera abstracción geométrica, enriqueciendo la experiencia artística del espectador.

Nacido en Füssen en 1952 y fallecido en Friburgo de Brisgovia en 2013, Günther Förg inició su carrera en Múnich en los años 70 bajo la influencia de Blinky Palermo. A lo largo de cinco décadas, su obra abarcó diversas formas de expresión artística, con un enfoque particular en la pintura y una exploración profunda de temas que fusionaban la arquitectura moderna con figuras y retratos femeninos. Su obsesión por el espacio se refleja en toda su producción artística, asimilando la arquitectura de los espacios expositivos a sus obras, motivo por el cual se ha cuidado meticulosamente cada detalle del diseño expositivo de la muestra.

La exposición en el CAC Málaga, que estará disponible hasta el 26 de mayo, no solo exhibe obras en diversos soportes, sino que también invita a los visitantes a reflexionar sobre la esencia misma de la pintura. La obra de Günther Förg, con su enfoque crítico de los principios del arte moderno, continúa siendo una fuente de inspiración para generaciones de artistas contemporáneos, trascendiendo fronteras temporales y estéticas en el mundo del arte.

Con una prolífera trayectoria artística, el trabajo del aclamado artista ha sido objeto de numerosas exposiciones individuales y colectivas que han marcado de forma singular la pintura contemporánea. Su presencia en importantes colecciones internacionales es testimonio de su impacto en el mundo del arte contemporáneo.

Algunas de las exposiciones individuales más recientes:

Günther Förg – Trunk Road and Branch Roads, Long Museum, Shanghái, China (2023); Around The Corner. 7 Photographs by Günther Förg and 1 by Helmut Newton, The Bauhaus Foundation, Tel Aviv, Israel (2022); Lust auf Mehr. Neues aus der Sammlung Würth zur Kunst nach 1960, Würth Haus Rorschach, Suiza (2021); Günther Förg, Fahrbereitschaft, Sammlung Haubrok, Berlín, Alemania (2020); La Pintura. Un reto permanente, Colección “La Caixa”, Madrid (2019); Abstraction(s), Song Art Museum, Pekín, China (2019); Abstraction: Aspects of Contemporary Art, The National Museum of Art, Osaka, Japón (2019); KÖNIGSKLASSE IV, Gegenwartskunst in Schloss Herrenchiemsee. Von Dan Flavin bis Wolfgang Laib, Pinakothek der Moderne, Schloss Herrenchiemsee, Múnich, Alemania (2019); Günther Förg. Works from 1986-2007, Hauser & Wirth, Nueva York, EE. UU. (2019); Less is more, Museum Voorlinden, Wassenaar, Países Bajos (2019); Förg in Venice, Palazzo Contarini Polignac, Venecia, Italia (2019); La perspectiva esencial: Minimalismos en la Colección Helga de Alvear, Museo de Arte Contemporáneo Helga de Alvear, Cáceres; Centro de Arte Alcobendas, Madrid (2018); Günther Förg. A Fragile Beauty, Stedelijk Museum Amsterdam, Ámsterdam, Países Bajos; Dallas Museum of Art, Dallas, EE. UU. (2018); Deutschland 8 – German Art in China, The Imperial Ancestral Temple Art Museum, Pekín, China (2018); Arte Contemporáneo (1984 – 2010). Colección Fundación Bancaja, Centro Cultural Bancaja, Fundación Bancaja, Valencia (2017); Primary Structures. Meisterwerke der Minimal Art, Museum für Moderne Kunst, Alemania (2017); Sammlung Viehof – Internationale Kunst der Gegenwart, Deichtorhallen Hamburg, Hamburgo, Alemania (2016); Bibliothek Günther Förg, Stiftung zur Förderung zeitgenössischer Kunst, Weidingen, Alemania (2016); Förg, MASSIMODECARLO, Hong Kong, China (2016); ICH, Schirn Kunsthalle, Fráncfort, Alemania (2016); Black Sun, Fondation Beyeler, Riehen, Suiza (2015); Avatar und Atavismus – Outside der Avantgarde, Kunsthalle Düsseldorf, Alemania (2015); Günther Förg – Wandmalerei, Deichtorhallen Hamburg, Hamburgo, Alemania (2015); Günther Förg – To London! A selection of Paintings, Almine Rech, Londres, Reino Unido (2015).

 


 

THE CAC MÁLAGA PRESENTS GÜNTHER FÖRG. LEGACY OF MODERNISM

The CAC de Málaga presents an outstanding exhibition of the work of Günther Förg, a renowned German artist of the second half of the 20th century and a fundamental pillar of European contemporary art. Entitled Legacy of Modernism and curated by Michael Neff and Fernando Francés, the exhibition introduces visitors to the artist’s minimalist oeuvre through twenty-nine meticulously selected paintings, spanning from 1987 to 2004. The show, including large-format works, pieces on paper and paintings on lead, has been designed to tie in with the modern architectural style of the CAC Málaga building, in a conscious attempt to reflect Förg’s deep interest in architecture and the inspiration he drew from artists such as Barnett Newman, Mies van der Rohe and the Blinky Palermo of the 1970s.

From 15 March to 26 May 2024

The exhibition Legacy of Modernism underscores the German artist’s relationship to modernity, stressing the importance of the modern movement in his work and revealing his interest in exploring the legacy of modern aesthetics in the midst of the postmodern era. More than simply showcasing his works, the show aims at highlighting Förg’s aesthetic quest and the relationship he establishes with space through the use of form, colour, texture, scale and composition.

Förg’s work is a blend of disciplines that reimagines the creations of historic artists like Barnett Newman, Mark Rothko, Cy Twombly and Edvard Munch. His interest in Munch was sparked in the late 1980s, and in 1990 led him to devise his Gitterbilder (“grid paintings”), in which he focused on non-figurative elements and the Norwegian artist’s use of colour. In 1994, these grid paintings signified a turning point in his work, reflecting the need to evolve and concentrating his attention on the physical and tactile properties of the artistic medium.

Throughout his career, Förg challenged the conventions of modern art, absorbing elements of abstract expressionism and conceptual art and introducing a brighter palette in his later works of the 2000s, under the influence of artists such as Barnett Newman. Among the pieces on display are examples from his series of paintings on lead, which blur the line between painting and sculpture, questioning traditional methods and the purity that modern art has sought to achieve. The process of transformation of metal through oxidation reflects a continuous artistic evolution that goes beyond the limits of painting, allowing for a profound reflection on the pictorial medium itself.

Förg’s abstract paintings in the exhibition, whether on canvas, aluminium or lead, are notable for an experimental approach that achieves a unique combination of the constructivist tradition and a soft, evocative atmosphere, in line with the Romantic school of German painting. This quality transcends mere geometric abstraction, enriching the viewer’s artistic experience.

Günther Förg – who was born in Füssen in 1952 and died in Freiburg im Breisgau in 2013 – began his career in Munich in the 1970s under the influence of Blinky Palermo. Over five decades, his work encompassed various forms of artistic expression, with a particular focus on painting and an in-depth exploration of themes that fused modern architecture with female figures and portraits. Förg’s obsession with the concept of space is apparent in every stage of his creative output, in which the architecture of galleries and exhibition rooms was incorporated into the works themselves. This characteristic of his production explains the meticulous care that has been devoted to every detail of the show’s design.

The exhibition at the CAC Málaga, which runs until 26 May, not only displays works done on a variety of supports, but also invites visitors to reflect on the very essence of painting. Günther Förg’s work, with its critical approach to the principles of modern art, continues to be a source of inspiration for generations of contemporary artists, transcending temporal and aesthetic boundaries in the world of art.

With a prolific career, the acclaimed artist’s work has been the subject of numerous solo and group exhibitions that have made a unique mark on contemporary painting. His presence in major international collections bears testimony to his impact on the contemporary art world.

Some of the most recent exhibitions of Günther Förg’s work are listed below.

Günther Förg – Trunk Road and Branch Roads, Long Museum, Shanghai, China (2023); Around The Corner: 7 Photographs by Günther Förg and 1 by Helmut Newton, the Bauhaus Foundation, Tel Aviv, Israel (2022); Lust auf mehr – Neues aus der Sammlung Würth zur Kunst nach 1960, Würth Haus Rorschach, Rorschach, Switzerland (2021); Günther Förg, Fahrbereitschaft, Sammlung Haubrok, Berlin, Germany (2020); La pintura, un reto permanente, Colección “La Caixa”, Madrid (2019); Abstraction(s), Song Art Museum, Beijing, China (2019); Abstraction: Aspects of Contemporary Art, The National Museum of Art, Osaka, Japan (2019); KÖNIGSKLASSE IV, Gegenwartskunst in Schloss Herrenchiemsee. Von Dan Flavin bis Wolfgang Laib, Pinakothek der Moderne, Schloss Herrenchiemsee, Munich, Germany (2019); Günther Förg. Works from 1986-2007, Hauser & Wirth, New York, USA (2019); Less is More, Museum Voorlinden, Wassenaar, The Netherlands (2019); Förg in Venice, Palazzo Contarini Polignac, Venice, Italy (2019); La perspectiva esencial: minimalismos en la Colección Helga de Alvear, Museo de Arte Contemporáneo Helga de Alvear, Cáceres; Centro de Arte Alcobendas, Madrid (2018); Günther Förg: A Fragile Beauty, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam, The Netherlands; Dallas Museum of Art, Dallas, USA (2018); Deutschland 8 – German Art in China, The Imperial Ancestral Temple Art Museum, Beijing, China (2018); Arte contemporáneo (1984-2010). Colección Fundación Bancaja, Centro Cultural Bancaja, Fundación Bancaja, Valencia (2017); Primary Structures. Meisterwerke der Minimal Art, Museum für Moderne Kunst, Germany (2017); Sammlung Viehof – Internationale Kunst der Gegenwart, Deichtorhallen Hamburg, Hamburg, Germany (2016); Bibliothek Günther Förg, Stiftung zur Förderung zeitgenössischer Kunst, Weidingen, Germany (2016); Förg, MASSIMODECARLO, Hong Kong, China (2016); ICH, Schirn Kunsthalle, Frankfurt, Germany (2016); Black Sun, Fondation Beyeler, Riehen, Switzerland (2015); Avatar und Atavismus: Outside der Avantgarde, Kunsthalle Düsseldorf, Germany (2015); Günther Förg – Wandmalerei, Deichtorhallen Hamburg, Hamburg, Germany (2015); Günther Förg – To London! A Selection of Paintings, Almine Rech, London, United Kingdom (2015).

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