Seleccionar página

(25-07-08/ 26-10-08)
[lang_es]

LAWRENCE WEINER

FOREVER AND A DAY

EL CAC Málaga inspira a Lawrence Weiner en su próxima exhibición

El CAC Málaga, Centro de Arte Contemporáneo del Ayuntamiento de Málaga, inaugura la primera instalación site specific en España de Lawrence Weiner (Nueva York, 1942), un referente indiscutible del arte conceptual mundial, especialmente norteamericano y uno de los artistas más influyentes del mundo en la segunda mitad del siglo XX. Málaga y la idiosincrasia que le confiere su carácter fronterizo e histórico y su situación geográfica, al Sur de una situación favorecida y al Norte de la desesperación, ha servido de disculpa a L. Weiner para crear la instalación FOREVER AND A DAY / PARA SIMPRE Y UN DÍA.
Esta exposición debe entenderse en la intención del Ayuntamiento de Málaga de mantener un programa cultural de influencia internacional con el objetivo de conseguir la Capitalidad Cultural Europea en 2016 y de seguir situando al propio CAC Málaga como el centro internacional del arte contemporáneo de referencia en España.


EXPOSICIÓN: 25 de julio / 26 octubre de 2008


Lawrence Weiner toma el lenguaje como materia escultórica con la que crear sus obras, técnica que emplea para componer FOREVER AND DAY para el CAC Málaga. Weiner cree que la construcción lingüística puede provocar la misma reacción en el espectador que un objeto escultórico convencional. “Para el artista –según el director del CAC Málaga, Fernando Francés- la importancia de la idea está por encima de la materialización de la obra, el concepto es la pieza de arte independientemente del soporte. Por lo que se puede traducir a cualquier idioma, es versátil, flexible y lo más adaptable posible al lugar.
Muestra de ello, son algunos de los elementos en los que el artista ha sustentado su idea plástica para su exposición en el CAC Málaga como la herencia que dejaron fenicios, griegos, romanos y árabes”.
Lenguajes gráficos, diseño y color, el texto es el mejor soporte para situar su obra en la corriente de las cosas, concebida en gran medida para lugares públicos se mezcla con el resto de la información que recibe el ciudadano.
Weiner define el arte como el hecho empírico, que surge de la relación entre los objetos y su relación con el ser humano, con independencia de los precedentes históricos y sin necesidad de legitimación alguna.
Todo ello es el resultado de la investigación que lleva cabo desde hace cuarenta años sobre las estructuras del arte (originalidad, producción, mercado), al igual que ha propuesto una redefinición de la relación entre el artista y el observador. Sus investigaciones dentro de las estructuras lingüísticas y los sistemas visuales han dado como fruto libros, películas, vídeos, performances y trabajos de audio.
El artista, que se encuentra inmerso en dos retrospectivas afirma que
todavía no sabe como ha podido aceptar esta exhibición en el CAC Málaga, pero le fascinó la idea de crear algo en esta tierra por la mezcla de culturas que supone la ciudad y no pudo negarse.

“La idea del movimiento de las culturas que van y vienen, y vuelven a venir, la cultura es siempre movimiento- explica Weiner- por ello he titulado así la exposición FOREVER AND A DAY. Para cada espectador mi obra dice algo diferente, dependiendo del país del que proceda verá una cosa u otra, cada uno porta a la lectura lo que lleva dentro, nunca deja indiferente solo hay darles tiempo”.

Trayectoria


Lawrence Weiner es uno de los pioneros en la utilización del concepto como materia principal de la creación artística, emprendedor y autodidacta que tras terminar el bachillerato se dedico a viajar por Estados Unidos, México y Canadá.
En su primera obra a finales de los 60 utilizó dinamita para crear sus famosas Cratering pieces, en Mill Valley, California. Pero su primera exposición individual fue en la legendaria Seth Siegelaud Gallery, Nueva York en 1968.
Desde entonces ha realizado numerosas exposiciones tanto individuales como colectivas por todo el mundo. Entre ellas cabe mencionar la primera gran retrospectiva que le ha dedicado el Whitney Museum of American Art de Nueva York titulada “AS FAR AS THE EYE CAN SEE” (Tan lejos como el ojo alcance a ver) que a dia de hoy se encuentra en itinerancia por el Museo de Arte Contemporáneo de Los Ángeles (MOCA).
En la actualidad vive entre su estudio de Nueva York y su barco en Ámsterdam.

[/lang_es]

[lang_en]

LAWRENCE WEINER


FOREVER AND A DAY

Málaga inspires Lawrence Weiner


CAC Málaga, the City of Málaga´s Center for Contemporary Art, is pleased to announce the opening of Lawrence Weiner´s (New York, b. 1942) first site specificinstallation in Spain. He is an iconic figure in the world of conceptual art, specifically American conceptual art and he is one of the most influential post-World War II artists in the world. The peculiarities of Málaga stemming from its border city character, history, and geographic location south of privilege and north of desperation are Weiner´s excuse for creating the FOREVER AND A DAY/PARA SIEMPRE Y UN DIA installation.
This exhibit must be viewed within the context of the City of Málaga´s intention to further a cultural agenda with global reach and its goal of becoming the 2016 Cultural Capital of Europe, as well as to continue positioning CAC Málaga itself as a landmark international center for contemporary art in Spain.


EXHIBITION: July 25 – October 26, 2008


Lawrence Weiner uses language as sculptural material to create his pieces, a technique employed in the creation of FOREVER AND A DAY for CAC Málaga. Weiner believes that linguistic constructions can elicit the same reactions from viewers as do conventional sculptures.
Fernando Francés explains that in the artist´s view, “the idea is more important than the artistic creation itself. The concept is the work of art that is independent of the medium. As such it can be translated into any language, is versatile, flexible, and can be adapted most easily to a particular location. Proof of this can be found in the elements used to support the CAC Málaga piece, which draws on the region´s Phoenician, Greek, Roman, and Arab heritage.”
Weiner´s art is visual language, design, and color. Text is the ideal medium for synchronizing his work with current trends. Conceived largely for display in public spaces, it blends in with the remaining bits of information to which citizens everywhere are exposed. Weiner defines art in empirical terms, that which arises out of the relationship between objects and their relationship to humans, regardless of past precedents and with no need for legitimation.
It is all the result of research he has done for the past forty years into the structure of art (creativity, production, market) while proposing an entirely new way of defining the relationship between artist and spectactor. Beyond his exhibits and installations, his research into linguistic structure and visual paradigms have also led to seminars, conferences, books, and a variety of publications, films, performances, and audio projects.
Weiner says he still doesn´t know why he agreed to create this piece for CAC Málaga given that he is currently juggling two huge retrospective exhibits and making a film. But he was very interested in the idea of creating something in this region because of the city´s mix of cultures and could not refuse the offer.
“It´s the idea of cultures in movement, coming and going, and returning again. Culture is constant movement and that´s why I titled the exhibit FOREVER AND A DAY. Depending on what country the viewer is from, my piece will say something different each time. Each individual brings something different inside themselves to the interpretation of the piece. They will never feel indifference. It´s just a matter of time,” explains the artist.


Career


Lawrence Weiner is a pioneer in the use of the “concept” as primary source material for creating art. Self-taught and entrepeneurial, he decided to travel around the United States, México, and Canada after graduating from high school.
He used dynamite to create his first work in the 60s, the famous “Cratering” pieces in Mill Valley, California. However, his first solo exhibition was at the legendary Seth Siegelaud Gallery in New York in 1968.
Since then, he has done several solo and group exhibitions throughout the world. Noteworthy among them was his first large retrospective put together by the Whitney Museum of American Art in New York, titled AS FAR AS THE EYE CAN SEE, currently on exhibit at the Los Angeles Museum of Contemporary Art (MOCA). CAC Málaga thus coincides once again with the great museums of the world its program and selection.
Weiner currently divides his time living and working in his New York studio and Amsterdam boat. CAC Málaga

[/lang_en]

Cat. #975 (2008) A CLOTH OF COTTON FOLDED ONE WAY TO OBSCURE FOLDED ANOTHER WAY TO ENHANCE SUBSEQUENTLY IRONED Materials: LANGUAGE + THE MATERIALS REFERRED TO Courtesy of Regen Projects, Los Angeles


Cat. #977 (2008) EACH THING PUSHED PULLED RETURNED BENEATH THE TRACES OF THE WAY IT CAME EACH THIN PUSHED PULLED RETURNED ABOVE THE TRACES OF THE WAY IT CAME Materials: LANGUAGE + THE MATERIALS REFERRED TO Courtesy of the Artist


Cat. #976 (2008) SOMEWHERE SOMEHOW FOREVER & A DAY SOMETHING SOMEWAY FOREVER & A DAY SOMETIME SOMEPLACE FOREVER & A DAY Materials: LANGUAGE + THE MATERIALS REFERRED TO Courtesy of the Artist


FOREVER AND A DAY

Ir al contenido