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EL CAC MÁLAGA PRESENTA LA PRIMERA EXPOSICIÓN DE

SHEPARD FAIREY EN UN MUSEO ESPAÑOL

El Centro de Arte Contemporáneo de Málaga presenta la primera exposición individual en un museo español de Shepard Fairey. En Your Eyes Here, título de la exposición comisariada por Fernando Francés, se podrán ver más de 300 obras del artista norteamericano nacido en Charleston (Carolina del Sur). Los trabajos que componen la exposición hacen un recorrido por los 25 años de trayectoria profesional del artista que incluye pinturas, serigrafías, plantillas, pegatinas, ilustraciones collages, fotografías, esculturas y obras en madera y metal. Fairey se caracteriza por emplear una paleta de colores  muy definida como el negro, rojo y blanco inspirado en los carteles publicitarios rusos y por su crítica irónica sobre temas actuales. Sus obras están influenciadas por temas como la música, el medioambiente y la política. Shepard Fairey vive y trabaja en Los Ángeles.

Del 26 de junio al 27 de septiembre de 2015

Shepard Fairey comenzó a tener notoriedad en la década de los 90, cuando produjo algunas de sus obras más emblemáticas, como la pegatina Andre the Giant Has a Posse (1989) –el retrato de una estrella de la lucha libre–, que posteriormente lo transformó en la campaña mundial OBEY GIANT o el retrato de Obama Hope (2008) que elaboró para apoyar la candidatura del demócrata para las elecciones. Un repaso por las obras que parten de los orígenes del artista hasta sus trabajos más recientes y que podrán verse en esta exposición.
Desde entonces, Fairey ha estado considerado como uno de los artistas de culto dentro de la escena underground americana. Se denomina a él mismo un “Populista” por romper las reglas del mundo del arte contemporáneo y el arte urbano mediante su estilo gráfico y mensaje.
Para Fernando Francés, director del CAC Málaga: “Fairey posee un carácter revolucionario y comprometido que de alguna manera ha perdurado hasta la actualidad con los mensajes de crítica social y política constantes en sus trabajos que le hacen especial. El artista también bebe de la cultura popular, del diseño gráfico y del marketing comercial y político. Sus obras poseen una estética similar al cartelismo político de mediados del siglo pasado y tienen un estilo reconocible gracias a una mezcla de tonalidades –predominan las rojizas– estrictamente fijadas. Sus referentes e influencias estéticas y conceptuales son muy variados, entre ellos Andy Warhol, Keith Haring, Barbara Kruger, la propaganda soviética, el arte callejero, imágenes de (la cultura) Americana, los carteles de rock psicodélico de los 60, Sex Pistols, Bob Marley, The Clash, Angela Davies, Jesse Jackson. En los últimos tiempos el arte urbano ha cobrado gran importancia y se ha hecho, si cabe, más popular todavía.”
En la exposición Your Eyes Here se podrán ver más de 300 obras del artista norteamericano que por primera vez expone de forma individual en un museo español. Sus obras contemplan un repaso por los 25 años de trayectoria artística de Fairey, capturando y explorando en los aspectos más polifacéticos del artista. Sus obras se basan en la apropiación de imágenes y textos reinterpretados de manera ambigua e irónica. Mediante el uso de la psicología inversa, los espectadores son provocados a analizar y descubrir el significado de las obras más allá de la superficie.
La pegatina es el medio mediante el que Fairey asimiló de las subculturas en las que había crecido como el skateboarding, el punk rock y el hip hop con su hábito de parodiar logotipos corporativos mediantes la alteración de nombres y formas.
Las obras que componen la exposición están distribuidas por la sala principal del centro en función de las diferentes temáticas que caracterizan al artista en su trayectoria profesional, temas musicales, políticas, medioambientales y los primeros trabajos del artista así como las plantillas que utilizaba en sus comienzos en la calle.
En la exposición se podrán ver obras de los orígenes del artista como  AG Soda (1994) y First Screen Print (1989), Temas relacionados con el medioambiente son Americas Favorite (2013) o Gas Mask (2001), temas como la música Bob Marley Slave Driver (2015), Joey Ramone (2005) o OBEY Pistols Subvert (2001), tema político –guerra y paz- Lenin Stamp Poster (2000) o Revolution Woman (2005) y de ediciones se podrán ver Love is the Drug (Red) (2012) y Zapata (1999).
OBEY (OBEDECE) es un reto que fórmula el artista a enfrentarse a sus propia obediencia cotidiana y a su relación con la propaganda, institucional  o comercial.
Shepard Fairey nació y creció en Charleston. Se licenció en Bellas Artes con la especialidad de ilustración en la Rhode Island School of Design de Provindence. Es el artista que se esconde tras OBEY GIANT, sus obras han cambiado la forma de ver el arte y el paisaje urbano de las personas. Su trabajo se ha convertido en un reclamo para el arte como el retrato de Obama “Hope” (2008) que se encuentra en la Smithsonian´s National Portrait Gallery. Además de sus acciones de guerrilla, el artista también ha realizado más de 50 murales a gran escala.
Entre sus exposiciones individuales recientes destacan Sound & Vision, Stolen Space Gallery, Londres (2012); Your Ad Here, en la V1 Gallery, Copenhagen (2011); Supply and Demand: 20 Years Survey, Contemporary Arts Center, Cincinnatti (2010); Imperfect Union, Merry Karnowsky Gallery, Los Ángeles (2007); Shepard Fairey/ OBEY, Galerie Magda  Danysz, París (2006); Visual Disobedience, OX-OP Gallery, Minneapolis (2005). Además ha participado en numerosas exposiciones colectivas como Art in the Streets, MOCA, Los Ángeles (2011), Nike Stages Livestrong Exhibition, Galerie Emmanuel Perrotin, Paris (2009); Regime Change Starts at Home, Irvine Contemporary, Washington (2008). También vive y trabaja en Los Ángeles.
Para descargar la hoja de sala pulsar aquí.
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THE CAC MÁLAGA IS PRESENTING THE FIRST EXHIBITION ON SHEPARD FAIREY IN A SPANISH MUSEUM


The Centro de Arte Contemporáneo de Málaga is presenting the first solo exhibition in a Spanish museum on the artist Shepard Fairey. Your Eyes Here, curated by Fernando Francés, includes more than 300 works by this US artist born in Charleston, South Carolina. The works in the exhibition offer a survey of Fairey’s career, which spans twenty-five years to date, and includes paintings, silkscreens, stencils, stickers, illustrations, collage, photographs, sculptures and works in wood and metal. Fairey is known for using a highly defined range of colours based on black, red and white and inspired by Russian propaganda posters, as well as for his ironic critique of present-day issues. His works are influenced by fields such as music, the environment and politics. Shepard Fairey lives and works in Los Angeles.

26 June to 27 September 2015


Shephard Fairey began to become known in the 1990s when he produced some of his most celebrated works, such as the sticker Andre the Giant Has a Posse (1989), depicting a famous wrestler and which the artist subsequently transformed into the world-wide OBEY GIANT campaign, or the portrait of Obama entitled Hope (2008), which was created to support his candidature for the elections. The present exhibition at the CAC Málaga presents a survey of the artist’s output which ranges from his early work to his most recent.
Since the 1990s, Shepard Fairey has been considered one of the cult artists within the American underground scene. He refers to himself as a “populist” due to the way he breaks the rules of the contemporary art world and of street art with his graphic style and message. For Fernando Francés, Director of the CAC Málaga: “Fairey has a revolutionary, committed approach that has maintained up to the present day through the recurring messages of social and political critique in his works, which is what makes them so distinctive. The artist is also influenced by popular culture, graphic design and commercial marketing and political lobbying. His works possess an aesthetic similar to political poster design of the mid-20th century and have a highly recognisable due to the mixture of carefully graduated tones, with an emphasis on reds. His reference points and aesthetic and conceptual influences are wide-ranging and include Andy Warhol, Keith Haring, Barbara Kruger, Soviet propaganda, street art, images of Americana, 1960s psychedelic rock posters, The Sex Pistols, Bob Marley, The Clash, Angela Davies and Jesse Jackson. Street art has recently acquired enormous importance and is, if anything, more popular than ever.”
Your Eyes Here includes more than 300 works by this American artist, who is exhibiting for the first time in a solo exhibition in a Spanish museum. This retrospective offers a survey of 25 years of Fairey’s career, reflecting and exploring the most varied sides of this artist, whose works are based on the appropriation of images and texts which he reinterprets in an ambiguous, ironic manner. Through the use of reverse psychology, viewers are encouraged to analyse and discover the meaning of works in a way that goes beyond the surface.
The sticker was the medium through which Fairey assimilated the subcultures in which he had grown up, including skateboarding, Punk and hip-hop, with their parodies of corporate logos created through the modification of names and graphic elements.
The works in this exhibition are organised in the CAC central gallery to reflect the different themes within Fairey’s work, including music, politics, and examples of his earliest output, as well as the stencils that he used on the street when he first started.
Your Eyes Here includes early works such as AG Soda (1994) and First Screen Print (1989). Subjects related to the environment include Americas Favourite (2013) and Gas Mask (2001), while musical references are involved in Bob Marley Slave Driver (2015), Joey Ramone (2005) and OBEY Pistols Subvert (2001). Politics in the form of references to both war and peace appears in Lenin Stamp Poster (2000) and Revolution Woman (2005), while editions include Love is the Drug (Red) (2012) and Zapata (1999).
OBEY is a challenge that the artist has formulated in relation to his own daily conformance and his relationship with institutional and commercial propaganda.
Shepard Fairey was born and grew up in Charleston, South Carolina. He graduated in Fine Arts, specialising in illustration at the Rhode Island School of Design in Providence, Rhode Island. He is the artist concealed behind OBEY GIANT and his works have transformed contemporary viewers’ way of seeing art and the landscape. Fairey’s work has become a catchword in art, for example his portrait of Obama entitled Hope (2008), which is now in the Portrait Gallery of the Smithsonian Institution. In addition to his urban guerrilla actions, Fairey has also produced more than 50 large-scale murals.
Among solo exhibitions devoted to this artist are those held at Sound & Vision, Stolen Space Gallery, London (2012); Your Ad Here, at the V1 Gallery, Copenhagen (2011); Supply and Demand: 20 Years Survey, Contemporary Arts Center, Cincinnati (2010); Imperfect Union, Merry Karnowsky Gallery, Los Angeles (2007); Shepard Fairey/ OBEY, Galerie Magda  Danysz, Paris (2006); Visual Disobedience, OX-OP Gallery, Minneapolis (2005). The artist has also participated in numerous collective exhibitions such as Art in the Streets, MOCA, Los Angeles (2011), Nike Stages Livestrong Exhibition, Galerie Emmanuel Perrotin, Paris (2009); Regime Change Starts at Home, Irvine Contemporary, Washington (2008). Shepard Fairey lives and works in Los Angeles.
To download the information sheet, press here.
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