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EL CAC MÁLAGA PRESENTA LA PRIMERA EXPOSICIÓN DE ROSE WYLIE EN UN MUSEO EN ESPAÑA

El Centro de Arte Contemporáneo de Málaga presenta Hullo, Hullo… la primera exposición en un museo en España de Rose Wylie comisariada por Fernando Francés. La muestra reúne veintinueve pinturas de la artista británica, algunas de ellas mostradas por primera vez. Nacida en los años treinta, sorprende y atrapa por la energía, vivacidad y frescura de sus obras. La artista crea a través del filtro de su memoria e introduce letras en sus obras como meros motivos o apoyo. En ocasiones abandona los pinceles para pintar directamente con sus manos y se inspira en muy diversas y variadas fuentes como la historia, cine, cómics, noticias, anécdotas, vida cotidiana, famosos o deporte.

Del 4 de mayo al 9 de septiembre de 2018

“En mi vida, acumulo y almaceno anotaciones de experiencias, y con frecuencia repito este proceso en combinaciones de cuadros, tal y como los veo en mi mente”, explica Rose Wylie sobre su proceso creativo. “A la postre, un cuadro no es lo que hace ni lo que crea ni lo que tiene ni lo que significa… simplemente es. El cuadro es, en sí, el significado”.
Para Fernando Francés, director del CAC Málaga, “la esencia de Rose Wylie reside en la poca importancia que tiene para ella si una pintura puede considerarse correcta o no. La artista no tiene un criterio clásico del sentido de la observación, pinta su memoria y sus recuerdos, sin cánones, sin restricciones. Realiza enormes lienzos coloristas donde las pinceladas, y las marcas de los tubos y colores se distribuyen de forma orgánica por el lienzo. Para ella la energía es la vida, la pintura es vida, y la forma que tienes de expresarla es su vida”.
Rose Wylie (Kent,  Reino Unido, 1934) siempre quiso dedicarse al arte.  Entre 1952 y 1956 estudió en las escuelas de arte Folkestone y Dover  School of Art. En la escuela conoció al que sería su marido hasta el fallecimiento de este en 2014, el artista Roy Oxlade. Wyllie se dedicó a la enseñanza, abandonando la idea de ser artista para poder dedicarse a sus tres hijos. Después de casi 20 años volvió a pintar, matriculándose en el Royal Collage of Art donde se graduó en 1981. Poco después empezó a trabajar sin excesiva dedicación y a exponer de manera esporádica en Londres y en el sur de Reino Unido. Su reconocimiento se produce después de representar a su país, con 76 años, en la exposición Women to Watch en el National Museum of Women in the Arts, Washington DC, en 2010. Desde entonces, ha tenido una rápida proyección internacional en Nueva York, Moscú, Alemania, incluso en la Tate Britain. Ha recibido importantes premios: Premio Paul Hamlyn Award en 2011, el Premio John Moores Painting en 2014, el mismo año que fue elegida Senior Royal Academician y el Charles Wollaston Award en 2015.
Además de en el CAC Málaga, en este año 2018, Wylie expone tanto en Plymouth Arts Centre y The Gallery en  Plymouth College of Art de Reino Unido hasta el 30 de abril; la misma muestra también se expondrá en junio en Newlyn Art Gallery & The Exchange in Cornwall, Reino Unido. También, actualmente, Wylie expone su segunda gran muestra en la David Zwirner Gallery de Londres.
Wylie no pinta lo que ve en el mundo exterior, sino lo que está en su mente, esta es su originalidad. En Hullo, Hullo… la artista muestra un total de veintinueve obras, la mayoría de ellas de gran formato. El título de la exposición está relacionado con el gusto de la artista por la repetición como los artistas dadaístas representaban en sus obras. Esta admira a los dadas puesto que eran lo opuesto a la racionalidad (a lo que se consideraba que había sido la causa de la destrucción de Europa), además siempre le ha llamado la atención la subversión de la autoridad de forma tan deliberada como hacían estos artistas. Es así, que para otras exposiciones como Quack Quack (Serpentine Sackler Gallery, Londres) o la obra Ack Ack (2003)  ha utilizado títulos con palabras repetidas irreverentes, con ritmo, que tienen rima y gracia se pronuncien en el idioma que se pronuncien.  Hullo, Hullo… está compuesta por obras desde 1992 a 2017, veinticinco años de creaciones que repasaran las temáticas más recurrentes y variadas de la artista: los animales, el deporte, la guerra, la historia, el cine, o las muñecas de papel recortable.
A la artista le gusta la naturaleza y los animales, por esto en su obra hay muchos jardines y parques, trabaja con lo que puede ver desde la ventana de su estudio. Si algo le caracteriza, es la falta de elegancia en su obra, algo de lo que se siente muy orgullosa. Ante la elección de representar un animal como un pavo real o un pato, la mayoría representaría este primero, por su belleza y distinción, pero Wylie se siente orgullosa de elegir todo lo contrario, lo común y ordinario como sería el pato. Ejemplo de ello sería una de las obras más tempranas de la exposición, RW & Bird (1996) en donde se aprecian hasta las líneas del papel de libreta que Wylie ha dibujado sobre el lienzo, además de autorretratarse (como el título deja ver), como una figura sin apenas facciones ni rasgos definitorios, pero sobre la que vuelan dos cabezas de pájaros de considerable tamaño.
Siguiendo la misma temática de animales, también se encuentran en la muestra dos obras de más de cinco metros de largo, Spider Frog & Bird (2015) y Red Painting Bird, Lemur & Elephant (2016). En la primera obra Spider Frog & Bird (2015) Wylie ha unido tres paneles para mostrar estos animales alterando su tamaño, utilizando la misma escala para los tres, una araña, una rana y un pájaro de color azul; grandes letras en negro acompañan la parte inferior de la obra (SPIDER FROG BIRD) a modo de subtítulo. En esta obra se aprecia con claridad varios fragmentos de lienzo que ha superpuesto sobre la obra, como en una de las patas de la rana o del pájaro con la intención de corregir algo que no le ha gustado del lienzo. Por otra parte en Red Painting Bird, Lemur & Elephant (2016) ha representado la misma idea sin escala entre los animales en rojo, pero en esta ocasión ha utilizado dos colores para las letras de la parte inferior, el negro y el amarillo. Esta obra está cubierta de numerosos detalles que muestran el proceso creativo de la artista que se han de observar de manera muy cercana, como las marcas de los dedos de Wylie en el colmillo de elefante, al aplicar la pintura directamente con su mano, o las notas musicales en la parte superior izquierda donde ha utilizado varios fragmentos de lienzos que ha superpuesto y ha numerado con lápiz (L (left/izquierda) 1 , 2 y 3). Con respecto a la naturaleza, se expone Tree Canterbury (1997), que muestra un tronco azul sutilmente sombreado de negro y un pequeño pájaro amarillo sobre una de sus ramas. En esta obra se ha liberado de las reglas y tradiciones a las que David Hockney es leal en sus pinturas de árboles coloridos.
En la serie Film Notes la artista reduce una película en su memoria a una sola imagen, y esta es la que después pinta. Así, la escala y el predominio del formato de paisajes sus pinturas puede ser descrito como cinematográfico. Estas técnicas las aplica a la estructura de sus pinturas, donde el texto toma la forma de subtítulos y las composiciones en ocasiones son claramente enfoques panorámicos. Para comenzar a pintar  Wylie realiza dibujos previos a la pintura final, como si de un storyboard se tratase. De una misma idea hace varios dibujos que pueden cambiar levemente, para después elegir uno o varios para hacer la pintura. Por esto, el aspecto de su obra es de secuencia, algo que ella denomina “crecimiento orgánico de una idea”. Como ocurre en Pink Table Cloth (Film Notes) (2013) donde de una pequeña acuarela con la escena de arena y el cielo, derivó a varias pinturas, una de detalle de la escena central con una mesa con mantel de tela rosa, y otra la visión panorámica que se muestra en la exposición, enmarcada por líneas para destacar la escena central que se encuentra en la lejanía. A modo de faldón, como un cartel publicitario de una película, se encuentra el nombre de la película a la que hace referencia Syriana (2005) y el nombre de algunos de los actores que forman parte de su elenco: Stephen Gaghan (director) y Matt Damon y George Clooney (actores). En ocasiones, escoge la película porque la considera muy común, con la intención de conectar con el público.
Sitting on a Bench with Border (Film Notes) (2008) está inspirada en el personaje de Penélope Cruz de la película Volver de Pedro Almodóvar de 2006. No debe considerarse un retrato, es un icono de la belleza estereotipada. Resalta sus atributos: pelo, pecho, cintura fina y piernas largas. En la muestra se exhiben dos obras, una de ella, la comentada, tiene como marco múltiples fotogramas del detalle de la cabeza del personaje femenino que solo cambia ligeramente de una imagen a otra. En Sitting on Bench, Red Shadow (2007), con un personaje similar, se aprecian líneas gruesas y rectas en el pelo y en el vestido, herencia de los grabados xilográficos (la palabra xilografía proviene del término griego: xylon, que significa madera y del término grafos, que significa grabado, inscripción o rasguño) de ahí las líneas o rasguños en las famosas xilografías de Albert Durero que se aprecian en diferentes obras de Rose Wylie como en la mencionada.
A Wylie le interesan los directores que crean tres dimensiones, espacios diferentes como Quentin Tarantino o Werner Herzog, de ahí que también represente en su serie Film Notes, Julieta (Film Notes) (2016). Basada en la película de Pedro Almodóvar Julieta (2016). En una escena, en primer plano un animal con cuernos (probablemente un ciervo) es visto a través de la ventana de un tren (representado en el lado derecho de la obra). Poco después, el tren se detiene abruptamente y el mismo animal aparece en el lado opuesto de la imagen, de frente, como una aparición en la luz de los focos del tren. Para Wylie, esta no es la escena más significativa de la película, pero cree que representa irracionalidad, sexo y libertad (representado en el lado izquierdo del lienzo). Un cupido, ubicado en el centro del tríptico, no está presente en esta película. Este sería una metáfora de la figura de Cupido: una figura central y heráldica, tomada de una tarjeta de felicitación irlandesa estéticamente irrelevante para el Día de San Valentín.
Sus notas sobre películas no se tratan solo de reproducciones artísticas visuales en forma de recuento o ilustración, ni se trata de críticas de medios artificiales, ni de lo que la gente ve, sino de cómo las personas ven. Ella se ocupa de la interacción que existe entre un proceso de contemplación subjetivo individual y un proceso colectivo. Así, en Cuban Scene, Smoke (2016), una mujer morena baila en el centro con otro personaje masculino.
Su trabajo normalmente está compuesto de múltiples paneles instalados en secuencias, creando una especie de tira de película, o incluso un friso con cariátides, como en la obra NK (Syracusse Line-Up) (2014), una figura femenina rubia con vestido rojo anda con un bastón en la mano como una majorette. El personaje se trata de Nicole Kidman, actriz a la que Wylie admira, y su vestuario se trata exactamente del que la actriz llevó al estreno en Cannes de The Paperboy (2012) con la espalda descubierta. Otra obra que acompaña la exposición en la que aparece Kidman, es Black Strap (Eyelashes) (2014), resalta el tirante negro del vestido de las dos Kidman de la obra. La estrategia expositiva tiene también sinergia con las pinturas murales, frisos arquitectónicos, frescos italianos del Renacimiento y viñetas de cómic que comparten un sentido parecido de continuidad, expansión y extensión.
En Sissor Girl (2017), una figura central rubia y de ojos azules, abre las piernas a modo de bailarina como unas tijeras, que también aparecerán dibujadas a su derecha e izquierda. Este tema de figura femenina rubia que parece saltar y bailar será también representado en la obra que da nombre a la exposición Hullo, Hullo… Tanto en Hullo, Hullo, Following-on After the News (2017) como Six Hullo Girls (2017) o Hullo Hullo, Black Ink (2017), aparecen las mismas mujeres rubias con las piernas abiertas y líneas bajo sus pies que muestran el movimiento de estas, y algunos ligeros cambios como animales acuáticos o tinta. También forman parte de la exposición Choco Leibnitz (2006), que a modo de anuncio publicitario por su composición muestra la boca de una mujer a punto de comer una galleta, la cual con las letras invertidas muestra el nombre de la galleta alemana. A veces escribe al revés ya que realmente lo que le interesa es el sentido en el que van las letras (no el que puede considerarse el correcto). El texto puede llegar a ser irrelevante, hasta mnemónico. Además también se inspira en series de televisión como Thomas & Friends en la obra The Fat Controller (2006).
Con respecto al deporte, Wylie ha estado años dibujando escenas de fútbol, teniendo hasta su equipo favorito. Con casi ocho metros de largo, Yellow Strip (2006), donde aparecen todos los jugadores con el mismo color de camiseta, el amarillo, para crear un vínculo entre ellos. El futbolista Ronaldinho le llama mucho la atención por los gestos de su cuerpo, como corre, su pelo peinado con cola y sus famosos pases hasta sin mirar. Este puede apreciarse en la parte derecha de la obra, justo con las piernas en posición de pase. Les ha dibujado unas pequeñas líneas (marcas parpadeantes) que implican movimiento, a Wylie le parece curioso como traspasar el movimiento a algo como una pintura que es plana. Otra obra de fútbol de la exposición es Arsenal & Spurs (2006), la artista ha dibujado un campo de fútbol a vista de pájaro, y representado hasta los iconos de cada equipo, un cañón del Arsenal o un pájaro del Spurs. Otras obras más antiguas, Tennis Star and Net (1992) o Hockey Stick Legs (2006), en el que las propias piernas parecen los sticks con los que los jugadores de hockey practican el deporte.
Wylie considera su obra privada y pública, ya que en bastantes ocasiones es autobiográfica, y aparecen hechos que ella ha vivido. Como es el caso de la guerra, también lo han vivido más personas, adquiriendo carácter público. Además también lo considera como un registro histórico.  En la pintura Belgium Painting, Cloven Shoes (1996), Wylie parece haber dibujado las piernas con un uniforme militar y sus respectivas botas, además de pezuñas por todo el cuadro que parecen pisar figuras geométricas que se mantienen en segundo plano. Por otra parte, en la obra Ack, Ack (2003) se aprecia un “anti-aircraft-fire” utilizada en los bombardeos alemanes (la defensa antiaérea era uno de los métodos para derribar aeronaves militares en combate, desde tierra o agua), maquinaria bélica que dispara y forma pequeñas nubes con líneas. En la parte superior, una gruesa línea con pestañas, como las que las muñecas de juguetes recortables tenían para poder ser dobladas e intercambiar ropas y complementos en las figuras. Estas mismas pestañas pueden apreciarse en las obras repletas de figuras femeninas Red Twink and Ivy (2002) y Green Twink and Ivy (2003).
Además forman parte de la exposición The Manufacturers (2008), donde dos políticos trajeados parecen discutir con sus micrófonos; German Hat (2003) o varias obras con temática histórica como el retrato monárquico en Yellow Henry (1996) o London New York (2000), donde aparece una figura medieval y las letras verse: Royal Academy (con sede en Londres y Nueva York como su título indica).
Rose Wylie ha realizado exposiciones individuales en Serpentine Sackler Gallery, Londres (2017), Choi & Lager Gallery (2017), David Zwirner Gallery, Londres (2016), Rosenwald-Wolf Gallery, The University of the Arts, Filadelfia, EE.UU. (2012); Jerwood Gallery, Hastings, Reino Unido (2012); Tate Britain, Londres (2013); Haugar Vestfold Kunstmuseum, Tønsberg, Noruega (2013); Städtische Galerie Wolfsburg, Alemania (2014); Douglas Hyde Gallery, Dublín (2015); Space K, Seúl, Corea del Sur (2016); Chapter Arts Centre, Cardiff, Reino Unido (2016); y Turner Contemporary, Margate, Reino Unido (2016). En 2014, obtuvo el John Moores Painting Prize, de la Walker Art Gallery, de Liverpool; y en 2015, una de sus pinturas fue incluida en la London’s Royal Academy of Arts Summer Exhibition, donde también había ganado el Premio Charles Wollaston. Este mismo año también fue elegida Senior Royal Academician.
Sus obras pueden encontrarse en diferentes colecciones en Estados Unidos, Europa o Asia, como por ejemplo: Hammer Museum, Los Angeles, EE.UU.; National Museum of Women in the Arts, Washington, EE.UU. ; Space K, Seúl, Corea del Sur; Städtische Galerie Wolfsburg, Alemania; Walker Art Gallery, Liverpool, Reino Unido y la Tate, Londres.
Descargue la hoja de sala en español e inglés aquí.
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CAC MÁLAGA PRESENTS THE FIRST EXHIBITION BY ROSE WYLIE IN SPAIN

The CAC Málaga presents the first exhibition in Spain by Rose Wylie. Hullo, Hullo…, curated by Fernando Francés, brings together twenty-nine works by the English artist, some of them being shown for the first time. Wylie, born in the 1930s, surprises and captivates us with the energy, vivacity and freshness of her work. Her creativity is channelled through her impressions and her memory. On occasions, Wylie leaves aside her brushes to paint directly on the canvas with her hands, taking inspiration from different sources, including history, film, comics, the news, anecdotes, celebrities and sports.

4 May to 9 September 2018

“In my life I stack and heap up notations of experiences, and often repeat this process in combinations of paintings as I see them in my mind” says Rose Wylie of her creative process. “A painting is not finally what it does, or what it makes, or what it has, or what it means … it is. The painting is the meaning”.
To Fernando Francés, director of the CAC Málaga, “the essence of Rose Wylie lies in the scant importance she attaches to whether or not a painting can be considered to be correct. The artist does not hold to classical criteria of the sense of observation, she paints her memory and her recollections, without canons, without restriction. She creates enormous colourist paintings in which the brushstrokes and the marks of the tubes and the colours are distributed organically over the canvas. To her, energy is life, painting is life, and the way you express it is her life”.
Rose Wylie (Kent, United Kingdom, 1934) always wanted to be an artist. From 1952 to 1956, she studied at the Folkestone and Dover School of Art. At the school, she met the man who was to be her husband until his death in 2014, the artist, Roy Oxlade. Wylie took up teaching, while bringing up her three children. Almost 20 years later,Wylie continued her education at the Royal College of Art, where she graduated in 1981. Shortly afterwards, she began sporadically to work and exhibit in London and southern England. Her recognition came after representing Great Britain, at the age of 76, at the Women to Watch exhibition at the National Museum of Women in the Arts in Washington DC, in 2010. Her first major exhibition was held at the Jerwood Gallery in Hastings, in 2012. Since then, her international fame spread rapidly to New York, Moscow, Germany, and Tate Britain. She has been awarded important prizes: the Paul Hamlyn Award in 2011, the John Moores Painting Prize in 2014, the year she was elected to the Royal Academy, and the Charles Wollaston Award in 2015.
Hullo, Hullo… brings us a total of twenty-nine works. The title of the exhibition is related to the artist’s liking for repetition, which was typical of Dadaism. What she admired of the Dadaists was that they were the opposite of rationality (which was considered the cause of the destruction of Europe), and, furthermore, she had always been struck by the deliberate subversion of authority by these artists. And so, in other exhibitions such as Quack Quack (Serpentine Sackler Gallery, London) or the work Ack Ack (2003), she used irreverent titles with repeated words, with rhythm, which rhyme and are fun, whatever the language. Hullo, Hullo… consists of works from 1992 to 2017, twenty-five years of creation running through the artist’s most recurrent themes: animals, nature, sport, war, film and cut-out paper dolls.
The artist is very involved with nature and animals, as reflected in the frequency of gardens and parks in her work. She likes to work with what she can see from her studio window. Given the choice of painting an animal such as a peacock or a duck, most would choose to paint the former, for its beauty and distinction, but Wylie feels proud of choosing the latter, the common, ordinary duck. An example of this would be one of the earliest work accompanying the exhibition, RW & Bird (1996), where the lines of the ruled notebook in which Wylie drew her self portrait (as the title suggests) can be seen. She appears as a figure with hardly any features or defining characteristics, but over which fly two birds’ heads of considerable size.
The exhibition also includes two works of over 5 metres in length on the same theme, Spider Frog & Bird (2015) and Red Painting Bird, Lemur & Elephant (2016). In the first of these, Spider Frog & Bird (2015), Wylie has joined three panels to show these animals, changing their size, using the same scale for the three, a spider, a frog and a blue bird. There are large black letters at the bottom of the painting (SPIDER FROG BIRD), as a subtitle. Different patches of canvas that Wylie has superimposed on the work can clearly be seen in this painting, including a patch on one of the legs of the frog and on the bird. In Red Painting Bird, Lemur & Elephant (2016), Wylie has represented the same idea, without any scale between the animals, but here she has used two colours for the letters at the bottom, black and yellow. This painting is full of numerous details that illustrate the creative process of the artist, which should be observed very closely, such as Wylie’s finger marks on the tusk of the elephant, where she has applied paint directly with her hands, or the musical notes in the top left, where she has used different fragments superimposed on the canvas, numbered in pencil (L (left) 1, 2 & 3).
In the series Film Notes, the artist reduces a film from memory to a single image, which she then paints. The scale and the predominance of the landscape format in Wylie’s paintings can be described as cinematographic. She applies these techniques to the structure of her paintings, where the text takes the form of subtitles and the compositions on occasions clearly have a panoramic focus. Wylie does preliminary drawings before the final painting, as if it were a storyboard. She does several drawings of the same idea, which may change slightly, and then chooses one or several for the painting. For this reason, though, her work appears as a sequence, something which she calls the “organic growth of an idea”. As in Pink Table Cloth (Film Notes) (2013), where, from a small watercolour of a scene of sand and sky, Wylie derived several paintings, one of which is a “close-up” of the central scene of a table with a pink tablecloth and another is a “long-shot”, which can be seen in the exhibition, where she has added lines to highlight the central scene, which can be observed in the distance. The bottom strip, like an advertising poster for a film, is the name of the film that the artist is referring to, Syriana (2005), and the name of some of the artists involved: Stephen Gaghan (director) and Matt Damon and George Clooney (actors).
Sitting on a Bench with Border (Film Notes) (2008) is based on the character played by Penélope Cruz in the 2006 film, Volver, by Pedro Almodóvar. This should not be considered a portrait, but an icon of stereotyped beauty, where Wylie highlights the actress’s attributes: hair, breasts, thin waist and long legs. The exhibition includes two works, the aforementioned one is framed by multiple stills showing details of the head of the female character which changes only slightly from one image to the next. Sitting on Bench, Red Shadow (2007) has a similar character, in which thick, straight lines can be seen in the hair and on the dress, taken from xylographic engravings (the word xylography comes from the Greek term xylon, meaning wood, and grafos, which means engraving, inscription or scratch),and so the lines or scratches in the famous xylographs of Albrecht Dürer can be seen in the different works of Rose Wylie, such as the one mentioned above.
Wylie is interested in directors who create in three dimensions, spaces that are different from all others like Quentin Tarantino or Werner Herzog, and hence her series Film Notes, Julieta (Film Notes) (2016), based on the Pedro Almodóvar film, Julieta (2016). In one scene, a close-up of a horned animal (probably a deer) is seen through a train window (on the right-hand side of the picture). Shortly later, the train stops abruptly and the same animal appears on the opposite side of the image, face to face, like an apparition in the headlights of the train. To Wylie, this is not the most significant scene from the film, but she believes that it represents irrationality, sex and freedom (represented on the left-hand side of the canvas). A Cupid, in the centre of the triptych, is not seen in this film. This is a metaphor of the figure of Cupid: a central, heraldic figure, taken from an Irish greetings card, aesthetically irrelevant to St Valentine’s Day.
Her film notes are not just visual artistic reproductions in the shape of a story or an illustration, or a criticism of artificial media, or of what people see, but also of how people see. She addresses the interaction between a process of subjective individual contemplation and a collective process. And so, in Cuban Scene, Smoke (2016), a dark haired woman dances in the centre with a male character.
Her work usually consists of multiple panels installed in sequence, creating a kind of film strip, or a frieze with caryatids, as can be seen in the work NK (Syracuse Line-Up) (2014), where a blonde female figure in a red dress walks with a baton in her hand, like a majorette. The character is Nicole Kidman, an actress admired by Wylie, and her dress is identical to that which she wore at the premiere of The Paperboy (2012) in Cannes, with a bare back. Another work accompanying the exhibition which features Kidman is Black Strap (Eyelashes) (2014), in which Wylie highlights the black strap of the dress of the two Kidmans in the work. They were painted to be exhibited together continuously, as a single installation. The exhibition strategy also generates synergy with the murals, architectural friezes, Italian Renaissance frescoes and comics, which share a similar sense of continuity, expansion and extension.
In Scissor Girl (1997), its central, blue-eyed blonde character spreads her legs like a ballerina, or like an open pair of scissors, which appear to the right and left. This theme of the blonde feminine figure who appears to leap and dance is also represented in the work that gives its name to the exhibition, Hullo, Hullo… The same blonde ballerinas appear in Hullo, Hullo, Following-on After the News (2017), Six Hullo Girls (2017) and Hullo Hullo, Black Ink (2017), with lines under their feet to express their movement with some slight changes such as aquatic animals or ink. Also included in the exhibition is Choco Leibnitz (2006), which, with the composition of an advertisement, shows the mouth of Wylie, herself, about to eat a biscuit with inverted letters showing the German name of the biscuit. Sometimes she writes backwards, since what really interests her is the direction of the letters (not necessarily that which might be considered correct). The text can even be irrelevant, or mnemonic. She also represents television series such as Thomas & Friends in the work The Fat Controller (2006).
With respect to sport, for years, Wylie has drawn scenes from football. Almost eight metres in length, Yellow Strip (2006), shows all of the players in the same colour strip, yellow, to create a bond between them. The footballer, Ronaldinho, struck her for the movement of his body, the way he ran, his hair gathered in a ponytail and how he famously made passes without looking. This can be seen on the right of the painting, with his legs in position for the pass. She has drawn small lines to express movement. Wylie is intrigued with transferring movement to something like a painting, which is flat. Another football-themed work in the exhibition is Arsenal & Spurs (2006), where she has drawn a bird’s-eye view of a football field and included the emblems of each team, a cannon for Arsenal and a bird for Spurs. Other, older, works are Tennis Star and Net (1992) and Hockey Stick Legs (2006), where the players’ legs look like hockey sticks.
Wylie sees her work as being private and public, as it is often autobiographical, showing events that she has experienced, such as the war, which was also experienced by other people, and hence her work is also public. She also considers it to be a public historical record. In the painting Belgium Painting, Cloven Shoes (1996), Wylie appears to have drawn legs with a military uniform and boots, and hooves all over the painting which seem to trample on geometrical figures which remain in the background. In Ack, Ack (2003), we can see anti-aircraft-fire, machinery of warfare that shoots and forms small clouds with lines. At the top, a thick line with tabs, like those of cut-out dolls that could be folded and the clothes and accessories of the dolls changed. The same tabs can be seen in works full of female forms, such as Red Twink and Ivy (2002) and Green Twink and Ivy (2003).
The exhibition also includes The Manufacturers (2008), in which two suited figures appear to argue through their microphones, the monarchical portrait of Yellow Henry (1996), German Hat (2003), Tree Canterbury (1997) and London New York (2000), which features a mediaeval figure and the text: Royal Academy (based in London and New York, as the title suggests).
Wylie studied at Folkestone and Dover School of Art, Kent, and the Royal College of Art, London, from which she graduated in 1981. Her work has been the subject of renewed critical attention in recent years, including solo presentations at Serpentine Sackler Gallery, London (2017), Choi & Lager Gallery (2017), David Zwirner Gallery, London (2016), the Rosenwald-Wolf Gallery, The University of the Arts, Philadelphia (2012); Jerwood Gallery, Hastings, England (2012); Tate Britain, London (2013); Haugar Vestfold Kunstmuseum, Tønsberg, Norway (2013); Städtische Galerie Wolfsburg, Germany (2014); Douglas Hyde Gallery, Dublin (2015); Space K, Seoul (2016); Chapter, Cardiff (2016); and Turner Contemporary, Margate (2016). In 2014, she won the John Moores Painting Prize, presented by the Walker Art Gallery, Liverpool; and in 2015, a painting by Wylie was included in London’s Royal Academy of Arts Summer Exhibition, for which she won the Charles Wollaston Award. The same year she was also elected a Senior Royal Academician.
This year, in March 2018, the multivenue exhibition History Painting opened at Plymouth Arts Centre and The Gallery at Plymouth College of Art, England, where it is on view through May 30, 2018; the exhibition will travel to Newlyn Art Gallery & The Exchange in Cornwall, England, in June 2018, and also her second solo presentation at David Zwirner Gallery, London.
Wylie’s work can be found in prominent collections throughout the United States, Europe, and Asia, including the Hammer Museum, Los Angeles; National Museum of Women in the Arts, Washington, DC; Space K, Seoul; Städtische Galerie Wolfsburg, Germany; Walker Art Gallery, Liverpool; and Tate, London. She lives and works in Kent, England.
Download the english and spanish information sheet here.
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