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EL CAC MÁLAGA PRESENTA LA PRIMERA EXPOSICIÓN EN ESPAÑA DE SUBODH GUPTA


El Centro de Arte Contemporáneo de Málaga presenta la primera exposición individual en España de Subodh Gupta The imaginary order of  things. La exposición, comisariada por Fernando Francés, incluye tres piezas inéditas que han viajado desde la India para esta exposición. Sus esculturas, instalaciones, vídeos y pinturas se caracterizan por mostrar elementos cotidianos, empleados en el día a día de una familia, en un contexto y con uso diferentes, lejos de los estereotipos convencionales de la India. Su obra representa la unión entre el mundo urbano y el rural, el mundo espiritual y el material, al evocar, por un lado, la idea de la emigración de las familias hacia las áreas de mayor desarrollo, y por otro lado, la tradición y los rituales relgiosos. Emplea una gran variedad de elementos y materiales en su trabajo y destaca el enorme tamaño de sus obras. Subodh Gupta vive y trabaja en Nueva Delhi desde 1990. En total se expondrán 19 piezas. Esta exposición se suma a los actos programados con motivo del décimo aniversario del CAC Málaga (2003-2013).

05 de julio de al 13 de octubre de 2013


“De alguna manera, mi trabajo está un poco teatralizado. Se puede ver que hay un casting detrás, y todo lo que se emplea es bastante teatral”, explica sobre su propio proceso creativo el artista indio Subodh Gupta (Khagaul, Bihar, la India, 1964). Estas referencias al teatro y al mundo de la interpretación no son por casualidad. El artista fue actor durante una época y con este símil compara entre los pasos que se dan para realizar una obra de teatro y para crear una pieza de arte. De hecho, emplea un gran número de materiales diferentes y medios que también evidencian la clasificación de clases sociales de su país: utensilios brillantes y modernos, que se usan en las familias acomodadas de las zonas desarrolladas, en contraste con los objetos simples y tradicionales que se emplean en las áreas rurales. Su obra persigue reflejar fielmente la realidad que le rodea, ser un puente entre la cultura de su país y el resto del mundo.
Para Fernando Francés, director del CAC Málaga: “Subodh Gupta es posiblemente el artista más poético del mundo. Sin renunciar a lo material, muy al contrario, basándose en él hasta los límites de la exageración y la monumentalidad (Bombaysers de Lille, un homenaje a la memoria del tsunami de 2004), del barroquismo, consigue que la emoción, un sentimiento tan íntimo como escaso, entremezcla y derrumba todos los límites y los muros del pensamiento y la razón. Él es una especie de Robin Hood moderno que se apropia del drama indio, lo recodifica, lo dota de una carga emocional y lo devuelve como un regalo para los ojos y el pensamiento. Nada escapa a la casualidad en su obra. El mismo proceso de pensamiento es un rito, una ceremonia en la que, como un alquimista avezado, recupera todos los recuerdos de la infancia y la juventud, los símbolos, las cazuelas como si fueran objetos de deseo o de culto o, ambas cosas a la vez, las pátinas con mensaje, los bronces y los oros de lo sagrado, el metal aceroso del progreso industrial y todos para que el resultado sea una suerte equilibrada de antigüedad y vanguardia, de caos y orden, de equilibrio y turbación, de emoción y suspense. Sólo la habilidad de un poeta puede armonizar todos esos elementos en una obra de arte con la seguridad de que no hay mentira alguna en su discurso. La capacidad de convencer que posee la obra de Gupta es solo posible gracias al compromiso vital que el artista tiene con su obra (…)”.
Esta visión se ve reforzada por el cambio social sufrido en las últimas décadas en la India y que ha empujado a la emigración hacia áreas urbanas de las familias procedentes de las zonas agrarias. En The imaginary order of  things se representa esta forma de vida nómada y el artista emplea para ello elementos y utensilios que carga de simbolismo, como es el hecho de las barcas que transportan los enseres de las familias en las migraciones, y en las que hay hueco para albergar toda una vida (All in the same boat, 2012-2013). Estas familias errantes portan todas sus cacerolas, vasijas, cuencos, platos y toda clase de objeto, utensilios que lejos del entorno doméstico reflejan la vida diaria de miles de familias indias y tienen un marcado carácter cultural, en cuanto a los materiales que emplea y el modo en el que se usan (Ancestor Cupboard, 2012; Family Nest Nº 3, 2012 o The imaginary order of the things, 2012-2013).
Otra idea relacionada con el empleo de estos enseres es el significado que tiene dentro de una sociedad religiosa. La comida, la forma de cocinar, los eventos relacionados con los rituales hinduistas, hasta los horarios y toda clase de liturgia que acompaña al acto de sentarse en una mesa están implícitos en su trabajo. Subodh Gupta representa los objetos vacíos, porque aclara que la importancia de los utensilios de cocina “no es solo social, es también religiosa e ideológica”.
Subodh Gupta nació en 1964 en Khagaul en la India, una zona rural pobre de la región de Bihar. Estudió Pintura en el College Arts & Crafts de Patna entre 1983 y 1988. Su trabajo forma parte de las principales colecciones privadas y públicas y ha sido el protagonista de numerosas exposiciones alrededor de todo el mundo. Entre las exposiciones individuales recientes, este año se ha podido ver Spirit Eaters en el Kunstmuseum Thun de Suiza; Line of Control, en el Kiran Nadar Museum of Art de Nueva Delhi (2012) y en el Sara Hildén Art Museum de Tampere en Finlandia (2011; A glass of water en la galería Hauser & Wirth de Nueva York (2011); Et tu, Duchamp? en KÖR am Kunsthalle Wien Project space Karlsplatz de Viena (2011); Take off your shoes and wash your hands en Tramway en Glasgow, Escocia (2010); and Subodh Gupta. Faith Matters en el Pinchuk Art Center en Kiev, Ucrania (2010). Además de la exposición en el CAC Málaga, se está preparando la primera gran retrospectiva del artista en la Galería Nacional de Arte Moderno de Nueva Delhi para febrero de 2014.
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THE CAC MÁLAGA IS PRESENTING THE FIRST EXHIBITION IN SPAIN ON SUBODH GUPTA

The Centro de Arte Contemporáneo de Málaga is presenting the first individual exhibition in Spain on Subodh Gupta, entitled The Imaginary Order of Things. Curated by Fernando Francés, it includes three previously unexhibited works that have travelled from India for this event. Gupta’s sculptures, installations, videos and paintings are characterised by their representation and use of everyday items used by Indian families, but presented in a different context and with different functions that are remote from the stereotypes of India. His work represents the union of the urban and rural worlds and the spiritual and material ones through its evocation of the phenomenon of families migrating from poorer areas to more developed ones and the idea of tradition and religious rituals. Gupta uses a wide variety of elements and materials in his work, which is generally on a very large scale. The artist has lived and worked in New Delhi since 1990. The exhibition, which includes 19 pieces, is one of the series of events organised to mark the 10th anniversary of the CAC Málaga (2003-2013).

5 July to 13 October 2013

“In some ways, my work is rather theatrical. You might say there is a casting behind it and that everything used in it is quite theatrical”, Subodh Gupta (born Khagaul, Bihar, India, 1964) has explained with regard to his creative process. These references to the theatre and the world of acting are not chance ones. Gupta was an actor for a time and his use of this simile offers a comparison between the steps involved in creating a work for the theatre and a work of visual art. Gupta makes use of a wide range of different materials and methods that also reveal the hierarchy of India’s social classes. These materials include the modern, shiny containers and kitchen implements used by wealthy family in developed areas, which the artist contrasts with the simple, traditional objects employed in rural zones. Gupta’s work aims to offer a faithful reflection of the reality that surrounds him and to be a bridge between Indian culture and that of the rest of the world.
For Fernando Francés, Director of the CAC Málaga: “Subodh Gupta is possibly the most poetic artist in the world. He does not renounce the material, but in fact bases himself on it, taking it to the limits of exaggeration, monumentality and the baroque (Bombaysers de Lille, a homage to the victims of the 2004 tsunami), it succeeds in making emotion – a sentiment as close-at-hand as it is rare – spread into and overturn all the boundaries and walls of thinking and reason. He is a sort of modern Robin Hood who appropriates the Indian drama, re-codifies it, imbues it with an emotional charge and gives it back to us as a gift for the eyes and mind. Nothing is the result of chance in his work. The very process of thought is a ritual or ceremony in which, like a skilled alchemist, he revives memories of childhood and youth, symbols, pots and pans, as if they were objects of desire or cult objects or both at the same time. He gives them patinas that bear messages: the bronzes and golds of the sacred, the steel of industrial progress. The result is a sort of equilibrium between antiquity and the avant-garde, chaos and order, harmony and upheaval, emotion and suspense. Only the skill of a poet can harmonise all these elements in a work of art with the certainty that there are no untruths in his discourse. The power to convince that is characteristic of Gupta’s work is only possible through his essential commitment to his work […].”
This vision is reinforced by the social changes that have taken place in India over the past few decades, which have encouraged poor, rural families to migrate to urban areas. In The imaginary order of things this nomadic lifestyle is depicted through the use of elements and utensils of a highly symbolic content, as is also the case with the boats that transport these families’ possession when they migrate and which thus represent a space for housing an entire life (All in the same boat, 2012-13). These migrating families take with them their pots and pans, kitchen recipients, bowls, plates and numerous other objects. Far from their normal domestic setting, these objects reflect the daily life of thousands of Indian families and have a markedly cultural character with regard to the materials of which they are made and the way they are used (Ancestor cupboard, 2012; Family Nest No. 3, 2012; and The imaginary order of things, 2012-13).
Another idea related to the use of these objects is the meaning that they have within a religious society. Food, the way of preparing it, the episodes in Hindu rituals, even the times for eating and the acts associated with sitting down at table are all implied in Subodh Gupta’s work. The objects and containers are shown as empty, emphasising that the importance of cooking implements is “not just social but also religious and ideological.”
Subodh Gupta was born in 1964 in Khagaul in a poor rural area of Bihar in northern India. He studied painting at the College of Arts & Crafts in Patna between 1983 and 1988. His work is represented in leading private and public collections and he has been the subject of numerous exhibitions around the world. Among recent solo exhibitions are: Spirit Eaters at the Kunstmuseum Thun in Switzerland; Line of Control, at the Kiran Nadar Museum of Art in New Delhi (2012) and at the Sara Hildén Art Museum in Tampere, Finland (2011; A glass of water at the Hauser & Wirth gallery in New York (2011); Et tu, Duchamp? at the KÖR am Kunsthalle Wien Project Space Karlsplatz, Vienna (2011); Take off your shoes and wash your hands at the Tramway in Glasgow, Scotland (2010); and Subodh Gupta. Faith Matters at the Pinchuk Art Center in Kiev, Ukraine (2010). In addition to the present exhibition at the CAC Málaga, the first major retrospective on the artist is currently being prepared at the National Gallery of Modern Art in New Delhi for February 2014.
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