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EL CAC MÁLAGA PRESENTA LA MAYOR RETROSPECTIVA EN

EUROPA DE VIK MUNIZ


El Centro de Arte Contemporáneo de Málaga presenta Vik Muniz, una exposición que repasa el trabajo más personal del artista brasileño, cuyo nombre da título a la exposición, que ha reunido la mayor retrospectiva de sus obras en Europa. Comisariada por Fernando Francés, junto a sus trabajos que representan escenas cotidianas, rostros de famosos y personas anónimas, el artista  selecciona obras conocidas del arte clásico para representarlas de una forma muy diferente e inmortalizarlas en retratos fotográficos. Vik Muniz juega con la imaginación del espectador y emplea en sus trabajos materiales nada convencionales. La Gioconda de Leonardo Da Vinci o la Medusa de Caravaggio vistas como nunca antes. La exposición está compuesta por más de un centenar de fotografías. Desde finales de los 80, Vik Muniz trabaja y vive en Nueva York.

04 de septiembre – 02 de diciembre

“La mayor parte de lo que hago combina una actitud propia del pop respecto a la temática, con un punto de vista pictórico en cuanto a procesos y materiales”, dice Vik Muniz (Sao Paulo, 1961). Comenzó su carrera como escultor y la necesidad de documentarse con fotografías  para hacer su trabajo le llevó a cambiar de medio de expresión artística. Moviéndose continuamente entre diferentes disciplinas como el dibujo o la escultura, el artista traslada la inquietud que siente al enfrentarse a la delgada línea que separa lo real de la ficción. La reproducción de imágenes de conocidas obras clásicas, rostros famosos o simplemente personas anónimas en escenas cotidianas, empleando materiales nada convencionales, hacen que sea un artista único en el arte contemporáneo actual.
Para Fernando Francés, director del CAC Málaga: “Al profundizar en el mundo de Vik Muniz se tiene la necesidad de encontrar elementos reconocibles para reconstruir la realidad que el artista brasileño evoca en cada uno de sus trabajos. Una realidad que conjuga elementos habituales en el povera y en el pop, en el collage y en la instalación, pero no tanto en la fotografía. Pero éste no es un juego fácil. Hay que ser consciente de que Vik Muniz lanza señuelos tramposos en todas sus obras. Invita al espectador a dejarse llevar por la apariencia de una imagen directa e inmediata a primera vista, especialmente a cierta distancia, para después, cuando éste se acerca, pueda descubrir el engaño. Es tarde ya. La obra ha cazado al espectador y la sorpresa no es otra cosa que la prueba de una red que cautiva la mirada sin poder ésta ya dejar de ser cautiva”.
Este ‘juego’ provoca que en el trabajo de Vik Muniz haya que tener en cuenta todo el contexto, el entorno, y la forma en la que su obra llega al público. El artista ha plasmado iconos reconocidos del arte actual y obras clásicas con una mirada diferente, incluso que llega a engañar al espectador: desde cierta distancia, la imagen representa obras de arte o rostros de personalidades conocidas, pero a medida que el espectador se acerca descubre el material del que están hechos, los detalles reflejados, y si bien en alguna ocasión no reproduce fielmente la imagen original, el espectador la reconoce a la perfección, con el ingrediente sorpresa de descubrir de qué está hecho, como Narcisus (2006), lienzo original de Caravaggio, pero representado con basura y trastos viejos.
El artista brasileño maneja como nadie la ilusión óptica. Ante su trabajo se aprecia una propuesta diferente y otra perspectiva de reinterpretar el arte. El ingrediente de denuncia social está presente en su obra. Los materiales no son escogidos por casualidad o porque puedan encajar visualmente mejor en el resultado final. Al crear rostros de estrellas de Hollywood con diamantes (Elizabeth Taylor, 2004) se deduce una intención por hacer eternas a determinadas personas famosas. Algo similar ocurre cuando trabaja con azúcar (Valentina, The Fastest, 1996) y los niños de las plantaciones, o al representar a personalidades brasileñas que aparecen a diario en las revistas de sociedad, incluyéndose a sí mismo, (Self Portrait, 2003) con trozos de papel de estas publicaciones. El empleo de polvo acumulado en las salas expositivas de los museos, salsa de tomate o chocolate son otros recursos empleados debidamente contextualizados en su obra.
Vik Muniz ha llevado a cabo un gran trabajo de investigación visual. A veces, con series cerradas y otras abiertas en las que no sabe cómo acabar. En su investigación, el artista persigue encontrar señas de identidad que coincidan en los distintos puntos de vista que aporta su obra. Vivir en el extrarradio de una gran ciudad le hizo desarrollar su forma de entender el arte. Canalizó su creatividad fabricándose sus propios juguetes y dibujando ilustraciones de los temas que explicaban sus profesores en clase.
Su habilidad para dibujar le permitió ganar una beca con 14 años para estudiar dibujo. Posteriormente, tras no poder estudiar Psicología, Vik Muniz se licencia en Comunicación en la rama de Publicidad. De hecho, su primer trabajo lo lleva a cabo en el medio publicitario. Aunque algo frustrante esta primera experiencia laboral, gracias a un incidente pudo comprarse los billetes para viajar a Estados Unidos. En este país, el artista desarrolla su capacidad artística en el ambiente de Nueva York en los años 80.
En la exposición del CAC Málaga, el artista agrupa por series parte de su extensa obra, invitando al espectador a que se deje guiar por la ilusión que evocan las imágenes que recorren la sala principal y parte del espacio dedicado a las exposiciones permanentes, convirtiendo esta exposición en una de las más importantes que ha tenido lugar en España hasta la fecha.
Vik Muniz colaboró en 2010 en el documental Waste Land dirigido por Lucy Walker, que contó con su trabajo en el vertedero más grande del mundo, Jardim Gramacho, en las afueras de Río de Janeiro. El filme fue nominado para el Oscar a la Mejor Película Documental en los Premios de la Academia.
En la última década, destacan las siguientes exposiciones individuales: Beyond the Bonundary between Celebrated Painting and Photo en el Jeonbuk Museum of Art, Gana Art Center, Seúl (2011); Vik Muniz en el Nichido Contemporary Art, Tokyo (2010); Vik Muniz en el Museum of Modern Art (MAM) de Río de Janerio (2009); Artits’s Choice: Vik Muniz, Rebus, en el MoMA – Museum of Modern Art de Nueva York (2008); Vik Muniz Reflex. Museum of Contemporary Art, Montréal, Quebec, Canadá (2007); Vik Muniz Reflex. Seatle Art Museum, Washington (2006); Vik Muniz. The Pennsylvania Academi of the fine Art, Filadelfia (2005); Diamond Divas and Caviar Monsters, Fundación Telefónica, Madrid (2004); Contemporánea, Santiago de Compostela; Museo d’Arte Contemporanea, Roma (ambas en 2003); Model Pictures, The Menil Collection, Houston; Laberints, Espao 13, Fundació Joan Miró, Barcelona (las dos en 2002); The Things Themselves: Pictures of Dust by Vik Muniz, Whitney Museum of American Art, Nueva York; Museu de Arte Moderna, Rio de Janeiro (ambas en 2001).
Para descargar las fotografías y nota de prensa de Vik Muniz  debe entrar en la web www.cacmalaga.eu, acceder al apartado Prensa/Press. La contraseña es 120055. Gracias por vuestra colaboración.
Información:
Dpto. Comunicación CAC Málaga
Tlf: 952 12 00 55
Fax: 952 21 01 77
prensa@cacmalaga.eu
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THE CAC MÁLAGA PRESENTS THE LARGEST EXHIBITION ON VIK MUNIZ HELD IN EUROPE

The Centro de Arte Contemporáneo de Málaga is presenting the exhibition Vik Muniz. It offers an overview of the artist’s most characteristic work and will be the largest retrospective on Muniz to be shown to date in Europe. Curated by Fernando Francés, it includes both the artist’s depictions of everyday scenes, faces of celebrities and anonymous individuals as well as Muniz’s selection of famous works of traditional art that he represents in a very different way, recording them in photographic portraits. Vik Muniz plays with the viewer’s imagination and makes use of highly unconventional materials in his work. Leonardo da Vinci’s Mona Lisa and Caravaggio’s Head of Medusa are seen here as never before. The exhibition comprises more than 100 photographs. Since the late 1980s Vik Muniz has lived and worked in New York.

4 September to 2 December 2012

In the words of Vik Muniz (born Sao Paulo, 1961): “Most of what I do combines an approach typical of Pop Art regarding the subject with a painterly viewpoint with respect to procedures and materials.” Muniz began his career as a sculptor but the need to use photography for documentation when creating his works led him to change his medium of artistic expression. Moving continually between different disciplines such as drawing and sculpture, the artist transmits the unease that he feels by confronting the thin line that divides fiction from reality. His reproductions of great works of traditional art, faces of celebrities and those of anonymous individuals in everyday scenes, all depicted with unconventional materials, make him a unique figure on the contemporary art scene.
For Fernando Francés, director of the CAC Málaga: “When looking closely at the world of Vik Muniz we feel the need to seek out recognisable elements in order to reconstruct the reality that this Brazilian artist evokes in his works. This is a reality that combines elements habitually found in Arte Povera and Pop Art and in collage and installation but less so in photography. This is not, however, an easy game. One has to be aware that Vik Muniz gives out deceptive signals in all his works. He invites the viewer to be led along by the appearance of an image that seems direct and immediate at first sight, especially from a certain distance, but which, when one gets closer, can be described as an illusion or trick. But by then it’s too late. The work has entrapped the viewer and the surprise consists in the realisation of the existence of a net that captures the gaze, which cannot resist it.”
This “game” means that with Vik Muniz’s work all the context, the environment and way in which it reaches the public must be borne in mind. The artist has depicted celebrated icons of contemporary art and traditional works with a different gaze and one that can deceive the viewer. From a certain distance the image represents works of art or faces of well known figures but as we get closer we discover the material from which these images are made and the reflected details, and while on occasions the work does not faithfully reproduce the original, the viewer recognises it perfectly with the added element of realising what it is made of. One such example is Narcissus (2006), Caravaggio’s original composition but now recreated using rubbish and old junk.
Muniz controls optical illusion with unparalleled skill. His work reveals a new approach and another way of interpreting art, while an element of social critique is also present in his work. His materials are not chosen at random or because they fit well into the final result visually. By reproducing faces of Hollywood stars from diamonds (Elizabeth Taylor, 2004) he reveals the aim of making specific celebrities eternal. A similar intent is evident when he works with sugar (Valentina, The Fastest, 1996), with child workers on plantations or when depicting Brazilian celebrities who appear in gossip magazines, including himself (Self Portrait, 2003) using pieces of paper from those magazines. The use of dust that has collected in museum galleries, tomato sauce and chocolate are other devices that become contextualised in a specific manner in his works.
Vik Muniz’s work has involved a major project of visual research. This has been done with both completed series and also with open ones which the artist has not known how to end. During his researches Muniz aims to find signs of identity that coincide with the various viewpoints that he brings to his work. Living on the edge of a very large city has made him develop his particular way of understanding art. He channels his creativity by making his own toys and illustrating the subjects that he was taught at school.
Muniz’s ability to draw earned him a grant aged fourteen to study this discipline. Unable to study psychology, he gained a degree in Communication Studies specialising in advertising and his first work was undertaken within that field. Although this was a somewhat frustrating experience he was able to purchase his ticket to travel to the USA where he developed his artistic abilities in the context of 1980s New York.
In the present exhibition at the CAC Málaga the artist has grouped together part of his extensive oeuvre in series, inviting the viewer to be led along by the illusion that his images evoke. These works are displayed in the principal gallery and part of the space devoted to permanent displays, making this one of the most important exhibitions of Muniz’s work to have taken place in Spain to date.
In 2010 Muniz was involved in the making of the documentary Waste Land, directed by Lucy Walker, in which he focused on the world’s largest rubbish dump, Jardim Gramacho, on the outskirts of Rio de Janeiro. The film was nominated for Best Documentary at the Academy Awards.
Over the past decade, notable solo exhibitions of Vik Muniz’s work have included: Beyond the Boundary between Celebrated Painting and Photo at the Jeonbuk Museum of Art, Gana Art Center, Seoul (2011); Vik Muniz at the Nichido Contemporary Art, Tokyo (2010); Vik Muniz at the Museum of Modern Art (MAM) in Rio de Janeiro (2009); Artists’ Choice: Vik Muniz, Rebus, at the MoMA, New York (2008); Vik Muniz Reflex, Museum of Contemporary Art, Montreal, Quebec, Canada (2007); Vik Muniz Reflex. Seattle Art Museum, Washington (2006); Vik Muniz, Pennsylvania Academy of Fine Art, Philadelphia (2005); Diamond Divas and Caviar Monsters, Fundación Telefónica, Madrid (2004); Contemporánea, Santiago de Compostela; the Museum of Contemporary Art, Rome (both 2003); Model Pictures, the Menil Collection, Houston; Laberints, Espao 13, Fundació Joan Miró, Barcelona (both 2002); The Things Themselves: Pictures of Dust by Vik Muniz, Whitney Museum of American Art, New York; and the Museu de Arte Moderna, Rio de Janeiro (both 2001).
To download photographs and the Press Release on Vik Muniz, please go to the website www.cacmalaga.eu and enter the Prensa/Press section. The password is 120055. With thanks for your interest.
For more information:
Press Office, CAC Málaga
Tel: + 34 952 12 00 55
Fax: + 34 952 21 01 77
prensa@cacmalaga.eu
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